Gebruiksplan Ichthuskerk

Gebruiksplan Ichthuskerk

Versie 2.1 d.d. 15 juli 2020

Wij volgen de richtlijnen voor erediensten en andere kerkelijke bijeenkomsten, zoals gepubliceerd door de Protestantse Kerk Nederland. Dit gebruiksplan is een uitwerking van deze richtlijnen voor de Ichthuskerk.

De regelgeving is sterk aan verandering onderhevig. Dit gebruiksplan wordt bijgesteld zodra daar aanleiding toe is.

GEBRUIKSPLAN ICHTHUSKERK.

Inhoud:

  1. Inleiding
  2. Aanstellen coördinatoren
  3. Voorwaarden voor deelneming aan kerkdiensten
  4. Binnenkomst en verlaten  kerkgebouw, looproutes markeringen
  5. Hygiëne, reinigen, gebruik toiletten, schoonmaken kerkzaal na afloop gebruik
  6. De Kerkzaal
    1. Inrichting en gebruik kerkzaal
    1. Maximum aantal aanwezigen
  7. Overige zalen.
    1. Algemeen
    1. Zeihuuv’
    1. Zaal 1
    1. Zaal 2
    1. Zaal 3
  8. Diversen
  9. Slot
  1. Inleiding

De Protestantse Kerk Nederland heeft een  voorbeeld- protocol opgesteld aan de hand waarvan (wijk)gemeentes een gebruiksplan kunnen opstellen. Het opstellen en vaststellen van een gebruiksplan is verplicht. In dat gebruiksplan zijn de richtlijnen verwoord waaraan de bijeenkomsten moeten voldoen.

In de volgende hoofdstukken worden de voorwaarden benoemd en de daarmee  verband houdende maatregelen vastgelegd.

In verband met het versoepelen van de maatregelen ter voorkoming van de verspreiding  van het coronavirus kunnen er weer kerkdiensten en ander kerkelijke bijeenkomsten worden  georganiseerd. Dit heeft tot gevolg dat het gebruiksplan versie 2.0 van 3 juni 2020 moet worden aangepast. De wijzigingen betreffen het aantal bezoekers per bijeenkomst en de voorwaarden  waaraan moet worden voldaan om een bijeenkomst bij te mogen.  Bijeenkomsten.

Dit gebruiksplan is vastgesteld door de kerkenraad van de wijkgemeente Emmermeer- Ichthus van de Protestantse Gemeente Emmen in de kerkenraadsvergadering van 9 september 2020.

De Kerkrentmeesters van de wijkgemeente Emmermeer-Ichthus

Tjalling Reitsma

Ellie Bal

Herman van der Kamp

Dick Heyse

  • Aanstellen coördinatoren                            

De deelnemers aan kerkelijke activiteiten moeten de voorgeschreven onderlinge afstand van 1,5 m in acht nemen. Dat geldt niet voor gezinsleden. Daarnaast mogen zij geen corona gerelateerde klachten hebben. Verder moeten de deelnemers op aangegeven zitplaatsen plaats nemen en na afloop van de kerkdienst de procedure voor het verlaten van het kerkgebouw opvolgen. Om een en ander in goede banen te leiden zijn er coördinatoren aangewezen

Ten aanzien  van de kerkdiensten geldt dat er bij het binnenkomen van het gebouw door een coördinator wordt gevraagd of de  bezoeker zijn/haar naam en telefoonnummer wil noteren in een daartoe aanwezig register.

Daarna worden de deelnemers door een coördinator hun zitplaats(en) aangewezen.

De coördinatoren worden per kerkdienst aangewezen volgens een door de voorzitter van de Pastoraatsgroep opgesteld rooster.  Meestal zullen dat de dienstdoende ambtsdragers zijn. Coördinatoren zijn herkenbaar aan de gekleurde hesjes.

Voor bezoekers van vergaderingen en bijeenkomsten in de zalen van de Ichthuskerk gelden enigszins afwijkende regelingen.  Zie hiervoor par. 4 en par. 7 van dit Gebruiksplan.

  • Voorwaarden voor deelneming aan kerkelijke activiteiten.

Deelnemers aan kerkdiensten moeten afgezien van de algemeen geldende maatregelen  voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Het aantal bezoekers van kerkdiensten is in principe onbeperkt.    Indien het aantal  bezoekers groter is dan 100, moet er een gezondheidscheck (triage) worden uitgevoerd.
  • Met ingang van 27 september 2020 (Startzondag) is het niet langer noodzakelijk om u voor het bezoeken van bijeenkomsten (bijv. kerkdiensten) vooraf aan te melden. Bij de ingang van het kerkgebouw dient u wel uw naam en telefoonnummer te noteren, dit om te kunnen achterhalen wie in geval van een besmetting in de betreffende bijeenkomst  aanwezig was. Het register waarin u uw naam heeft genoteerd wordt na 4 weken vernietigd.
  • Binnenkomst en verlaten van het kerkgebouw, looproutes, markeringen

Het kerkgebouw is geopend 45 minuten voor het begin van de kerkdienst. Er is dan alleen de meest linkse deur, kijkend naar de ingang van de kerk,  geopend. De bezoekers worden ontvangen door de aangewezen coördinator. Dat gebeurt zonder een hand te geven. De  bezoekers wordt  gevraagd hun handen te ontsmetten met het daartoe aanwezige ontsmettingsmiddel en daarna hun naam en telefoonnummer te noteren in het daarvoor bedoelde register. Van de garderobe kan geen gebruik worden gemaakt. Desgewenst kan de jas in de kerkzaal uitgetrokken worden en in de nabijheid van de aangewezen zitplaats worden neergelegd.

Vervolgens moet de aangegeven looproute naar de kerkzaal worden gevolgd, waar zij worden opgevangen door de daartoe aangewezen coördinatoren,  die hen zitplaatsen  zullen aanwijzen. Daarbij wordt zoveel mogelijk met de wensen van de bezoeker(s) rekening gehouden.

Door de te volgen procedure kan er een wachtrij ontstaan voor de ingang. Daarin moet 1,5 m afstand in acht worden genomen.

Het verlaten van de kerkzaal gebeurt op aanwijzing van de coördinator waarbij de bezoekers de kerkzaal één voor één verlaten.  Voor het verlaten van het kerkgebouw is geen looproute ingesteld. Alle uitgangen mogen worden gebruikt, mits de afstand van 1,5 m in acht wordt genomen.  De predikant en de dienstdoende ouderling kunnen plaats nemen achter de daartoe geplaatste tafel in de hal om de kerkgangers bij het verlaten van de kerk te kunnen begroeten.

Bezoekers van bijeenkomsten in één van de zalen van het kerkgebouw moeten gebruik maken van de zij-ingang. Vervolgens moeten zij hun handen ontsmetten en daarna hun naam, telefoonnummer, tijdstip van binnenkomst en de bijeenkomst waarvoor zij zijn uitgenodigd noteren in het daartoe gereedliggende register.  Aan het einde van de bijeenkomst dient men het gebouw via de hoofdingang te verlaten. Deze gang van zaken moet door de voorzitter in de uitnodiging voor de betreffende bijeenkomst worden vermeld.

De registers worden  na 4 weken vernietigd.

  • Hygiëne, reinigen, gebruik toiletten.

Tijdens de kerkdienst worden er geen handen geschud. Er mag nog niet worden gezongen.  Een uitzondering kan worden gemaakt voor optredens van een zanggroep bestaande uit maximaal 6 personen, mits zij zich  op voldoende afstand van de kerkgangers bevinden.

De collectes worden gehouden bij de uitgangen. Daartoe zijn bij elke uitgang  mandjes aanwezig.

Alle langs de looproute aanwezige leuningen, deurkrukken e.d. moeten na afloop van de kerkdienst met ontsmettingsmiddel worden schoongemaakt. Datzelfde geldt voor de  gebruikte stoelen. Het betreft dan de leuningen, de zittingen en de rugleuningen. Deze schoonmaak gebeurt de elke woensdag of donderdag vóórafgaand aan de kerkdienst.  

De lezingen in de dienst worden verzorgd door de lector. Daartoe wordt een aparte lezenaar opgesteld waarvan alleen de lector gebruik mag maken.

De toetsen van de vleugel en het orgel moeten vóór en na gebruik worden ontsmet met daartoe bij de vleugel en het orgel aanwezige hygiënische doekjes.

Aan de bezoekers wordt gevraagd zo min mogelijk gebruik te maken van de toiletten. In de toiletruimtes zijn hygiënedoekjes aanwezig die door bezoekers kunnen worden gebruikt voor het schoonmaken van deurklinken en toiletbrillen.

De toiletten, de urinoirs, de wastafels en het tegelwerk daarachter en- naast moeten worden schoongemaakt, eveneens op de woensdag of donderdag voorafgaand aan de kerkdienst.

De aanrechten, de koffiezetmachines, de te gebruiken bladen e.d. moeten voorafgaand aan de kerkdienst en bijeenkomsten zijn gereinigd.

Voor de schoonmaakwerkzaamheden zullen vrijwilligers worden gevraagd hiervoor zorg te  dragen.

  • De Kerkzaal
    • Inrichting en gebruik van de kerkzaal

De stoelen in de kerkzaal worden op de noodzakelijke afstanden van elkaar geplaatst. Daarbij worden de stoelen met zijn tweeën naast elkaar  geplaatst. Stoelen mogen alleen worden verzet op aanwijzing van de coördinator.  Er moet steeds een afstand van 1,5 m tussen de stoelenparen onderling aanwezig zijn.  Een coördinator is verantwoordelijk voor het toewijzen van de zitplaatsen.

Op de galerijen zijn eveneens paren van twee stoelen naast elkaar te gebruiken. Tussen de stoelenparen worden 3 stoelen leeg gelaten. Ook moet er steeds een rijstoele ongebruikt blijven. Stoelen binnen 1,5 meter van de  voorzijde van de galerij mogen niet worden gebruikt.

De coördinatoren zijn verantwoordelijk voor het toewijzen van de zitplaatsen.

  • Maximum aantal aanwezigen

In ver band met de te handhaven onderlinge afstand mogen er maximaal 80 personen exclusief de predikant, koster, organist en coördinatoren in de kerkzaal  aanwezig zijn. Op elke galerij is plaats voor 20 personen

  • Inrichting en gebruik zalen
    • Algemeen. 

Bezoekers van vergaderingen in de overige zalen moeten de aanwijzingen van de voorzitter van het overleg  opvolgen. De zalen zijn bereikbaar via de zij-ingang. Het verlaten van de zalen gebeurt op aanwijzing van de voorzitter. Het gebouw wordt verlaten door de hoofdingang.

In de zalen zijn  vergaderopstellingen geplaatst met daaromheen een maximum aantal stoelen.

De stoelleuningen , de tafelbladen en de deurkrukken c.a. moeten door de deelnemers op aanwijzing van de voorzitter van het overleg worden gereinigd met het daarvoor aanwezige ontsmettingsmateriaal.

De voorzitters (bijeenroepers) van bijeenkomsten ontvangen een instructie voor het gebruik van de zalen.

  • Zeihuuv

De Zeihuuv’ heeft een oppervlakte van 147 m2.  De hoogte bedraagt ca. 2,50m. De inhoud bedraagt ca. 365 m3. In verband daarmee en de beperkte ventilatiemogelijkheden is het maximum aantal deelnemers aan een overleg bepaald op 30.

  • Zaal 1

Zaal 1 heeft een oppervlakte van 51 m2, een hoogte van ca. 2,5 m en een inhoud van c a. 125 m3. Het maximum aantal deelnemers aan een overleg is bepaald op 15.

  •  
    • Zaal 2

Zaal 2 heeft een oppervlakte van 30 m2, een hoogte van ca. 2,5 m en een inhoud van c a. 75 m3. Het maximum aantal deelnemers aan een overleg is bepaald op 10.

De zaal wordt o.a. gebruikt als consisitoriekamer.

  • Zaal 3

Zaal 3 heeft een oppervlakte van 24 m2, een hoogte van ca. 2,5 meter en een inhoud van 60 m3. Het aantal deelnemers aan een overleg is bepaald op 6.

  • Diversen

Er is voldoende reinigingsmiddel, hygiënische doekjes, papieren handdoekjes etc. aanwezig. Daarnaast is met markeringsmateriaal de afstand van 1,5 m in het kerkgebouw  aangegeven  De beschikbare zitplaatsen zijn gemarkeerd .  De looproutes zijn met markeringen aangegeven.

De coördinatoren beschikken over instructies voor het ontvangen en begeleiden van de kerkgangers. De bezoekers van andere activiteiten kunnen via de zij-ingang op eigen gelegenheid het kerkgebouw betreden.

De voorzitters (Bijeenroepers) van vergaderingen of bijeenkomsten ontvangen instructies voor het ontvangen en begeleiden van de bezoekers.

  • Slot

Met de aanwijzingen uit dit gebruiksplan moet het mogelijk zijn weer een keur aan kerkelijke activiteiten in de Ichthuskerk

Nieuws

Eerste collecte 11 april 2021 
De kerk leert boeren ook hoe je duurzame landbouw bedrijft en hoe je met lokale gewassen gevarieerd kunt koken. Dankzij de irrigatiesystemen die zijn aangelegd, hebben de boeren de komende jaren grotere opbrengst tijdens de oogst. Op het...
Giften voor de kerk = aftrekpost inkomstenbelasting
Uw kerkelijke bijdragen/giften kunt u mogelijk gebruiken als aftrekpost bij uw aangifte Inkomstenbelasting. In het computerprogramma van de belastingdienst moeten alle posten apart ingevoerd worden. Als u het RSIN nummer invoert van de PG...
Gratis vakanties voor bijstandsgezinnen
“Het was de eerste vakantie in ons leven, wat een geweldige ervaring, die wij, maar vooral onze kinderen nooit zullen vergeten” Familie Issa n.a.v. een van de gratis gezinsvakanties op RCN Vakantiepark Het Grote Bos. ...
Omzien naar elkaar
Predikanten, enkele diakenen en de ouderlingen hebben afgesproken naar de gemeenteleden te bellen. Als U nog niet gebeld bent, maar wel telefonisch contact wil, dan graag bellen of inspreken. Pastoraat telefoonnummer 06-41872814.Helaas kunnen...
Nieuw: Terloops, een wekelijkse nieuws-rubriek
NIEUW: TERLOOPS, een wekelijkse nieuws-rubriek in de Schakel over onopvallende dingen die gebeuren, maar die soms best belangrijk of leuk kunnen zijn en de moeite waard zijn om te delen. Maandelijks wordt het kerkblad Op Weg verspreid onder...
Samenwerking Ichthus (PGE) met de Bethelkerk (CGK)
Op verzoek van de CGK zijn de gesprekken voor het samen gebruiken van Ichthus hervat. Vanwege de coronabeperkingen was dat eerder allemaal opgeschort. Intussen heeft het Kerkelijk Waardebeheer van het kantoor der Kerkelijke Goederen een...
Toekomst van Ichthus
In de nieuwe Op Weg die komende week op de deurmat zal vallen, vindt u ook de eindrapportage van de Toekomstgroep over de toekomst van Ichthus. Een rapportage, geschreven naar aanleiding van de vraag van de AK aan elke wijkgemeente om over de...
Nieuws van de Gebedsgroep van Ichthus
Sinds een paar weken komt de Gebedsgroep weer samen in Ichthus. Tot die tijd baden we „samen apart”; thuis, ieder voor zich maar wel op hetzelfde tijdstip. Wat fijn dat we weer samen kunnen komen en lief en leed met elkaar kunnen delen en...
HULP AAN OUDEREN EN KWETSBAREN-telefoonlijn
Als u niet in staat bent zelf boodschappen te doen en buren, bekenden of kinderen u niet kunnen helpen, dan kunt u beroep doen op de hulp van Ichthus. U kunt hiervoor contact opnemen met Nelleke van der Kamp (tel. 06 37457281 of...
Plastic doppen voor KNGF
Doppen sparen voor blinde geleide hond KNGF. Dit doen wij al jaren in Ichthus. Op de site van het KNGF kunt u lezen dat er totaal € 32.000,00 (t/m september 2019) is gespaard. Een fantastisch bedrag!  Het had nog meer kunnen zijn,...
Postzegels en ansichtkaarten
In de bussen in de hal van de kerk kunt u uw kaarten en postzegels kwijt. Een groep vrijwilligers zoekt de postzegels en kaarten uit en verkoopt deze op beurzen of via Marktplaats aan verzamelaars. Dit levert al jaren een bedrag van...