Gebruiksplan Ichthuskerk

Gebruiksplan Ichthuskerk

Versie 2.1 d.d. 15 juli 2020

Wij volgen de richtlijnen voor erediensten en andere kerkelijke bijeenkomsten, zoals gepubliceerd door de Protestantse Kerk Nederland. Dit gebruiksplan is een uitwerking van deze richtlijnen voor de Ichthuskerk.

De regelgeving is sterk aan verandering onderhevig. Dit gebruiksplan wordt bijgesteld zodra daar aanleiding toe is.

GEBRUIKSPLAN ICHTHUSKERK.

Inhoud:

  1. Inleiding
  2. Aanstellen coördinatoren
  3. Voorwaarden voor deelneming aan kerkdiensten
  4. Binnenkomst en verlaten  kerkgebouw, looproutes markeringen
  5. Hygiëne, reinigen, gebruik toiletten, schoonmaken kerkzaal na afloop gebruik
  6. De Kerkzaal
    1. Inrichting en gebruik kerkzaal
    1. Maximum aantal aanwezigen
  7. Overige zalen.
    1. Algemeen
    1. Zeihuuv’
    1. Zaal 1
    1. Zaal 2
    1. Zaal 3
  8. Diversen
  9. Slot
  1. Inleiding

De Protestantse Kerk Nederland heeft een  voorbeeld- protocol opgesteld aan de hand waarvan (wijk)gemeentes een gebruiksplan kunnen opstellen. Het opstellen en vaststellen van een gebruiksplan is verplicht. In dat gebruiksplan zijn de richtlijnen verwoord waaraan de bijeenkomsten moeten voldoen.

In de volgende hoofdstukken worden de voorwaarden benoemd en de daarmee  verband houdende maatregelen vastgelegd.

In verband met het versoepelen van de maatregelen ter voorkoming van de verspreiding  van het coronavirus kunnen er weer kerkdiensten en ander kerkelijke bijeenkomsten worden  georganiseerd. Dit heeft tot gevolg dat het gebruiksplan versie 2.0 van 3 juni 2020 moet worden aangepast. De wijzigingen betreffen het aantal bezoekers per bijeenkomst en de voorwaarden  waaraan moet worden voldaan om een bijeenkomst bij te mogen.  Bijeenkomsten.

Dit gebruiksplan is vastgesteld door de kerkenraad van de wijkgemeente Emmermeer- Ichthus van de Protestantse Gemeente Emmen in de kerkenraadsvergadering van 9 september 2020.

De Kerkrentmeesters van de wijkgemeente Emmermeer-Ichthus

Tjalling Reitsma

Ellie Bal

Herman van der Kamp

Dick Heyse

  • Aanstellen coördinatoren                            

De deelnemers aan kerkelijke activiteiten moeten de voorgeschreven onderlinge afstand van 1,5 m in acht nemen. Dat geldt niet voor gezinsleden. Daarnaast mogen zij geen corona gerelateerde klachten hebben. Verder moeten de deelnemers op aangegeven zitplaatsen plaats nemen en na afloop van de kerkdienst de procedure voor het verlaten van het kerkgebouw opvolgen. Om een en ander in goede banen te leiden zijn er coördinatoren aangewezen

Ten aanzien  van de kerkdiensten geldt dat er bij het binnenkomen van het gebouw door een coördinator wordt gevraagd of de  bezoeker zijn/haar naam en telefoonnummer wil noteren in een daartoe aanwezig register.

Daarna worden de deelnemers door een coördinator hun zitplaats(en) aangewezen.

De coördinatoren worden per kerkdienst aangewezen volgens een door de voorzitter van de Pastoraatsgroep opgesteld rooster.  Meestal zullen dat de dienstdoende ambtsdragers zijn. Coördinatoren zijn herkenbaar aan de gekleurde hesjes.

Voor bezoekers van vergaderingen en bijeenkomsten in de zalen van de Ichthuskerk gelden enigszins afwijkende regelingen.  Zie hiervoor par. 4 en par. 7 van dit Gebruiksplan.

  • Voorwaarden voor deelneming aan kerkelijke activiteiten.

Deelnemers aan kerkdiensten moeten afgezien van de algemeen geldende maatregelen  voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Het aantal bezoekers van kerkdiensten is in principe onbeperkt.    Indien het aantal  bezoekers groter is dan 100, moet er een gezondheidscheck (triage) worden uitgevoerd.
  • Met ingang van 27 september 2020 (Startzondag) is het niet langer noodzakelijk om u voor het bezoeken van bijeenkomsten (bijv. kerkdiensten) vooraf aan te melden. Bij de ingang van het kerkgebouw dient u wel uw naam en telefoonnummer te noteren, dit om te kunnen achterhalen wie in geval van een besmetting in de betreffende bijeenkomst  aanwezig was. Het register waarin u uw naam heeft genoteerd wordt na 4 weken vernietigd.
  • Binnenkomst en verlaten van het kerkgebouw, looproutes, markeringen

Het kerkgebouw is geopend 45 minuten voor het begin van de kerkdienst. Er is dan alleen de meest linkse deur, kijkend naar de ingang van de kerk,  geopend. De bezoekers worden ontvangen door de aangewezen coördinator. Dat gebeurt zonder een hand te geven. De  bezoekers wordt  gevraagd hun handen te ontsmetten met het daartoe aanwezige ontsmettingsmiddel en daarna hun naam en telefoonnummer te noteren in het daarvoor bedoelde register. Van de garderobe kan geen gebruik worden gemaakt. Desgewenst kan de jas in de kerkzaal uitgetrokken worden en in de nabijheid van de aangewezen zitplaats worden neergelegd.

Vervolgens moet de aangegeven looproute naar de kerkzaal worden gevolgd, waar zij worden opgevangen door de daartoe aangewezen coördinatoren,  die hen zitplaatsen  zullen aanwijzen. Daarbij wordt zoveel mogelijk met de wensen van de bezoeker(s) rekening gehouden.

Door de te volgen procedure kan er een wachtrij ontstaan voor de ingang. Daarin moet 1,5 m afstand in acht worden genomen.

Het verlaten van de kerkzaal gebeurt op aanwijzing van de coördinator waarbij de bezoekers de kerkzaal één voor één verlaten.  Voor het verlaten van het kerkgebouw is geen looproute ingesteld. Alle uitgangen mogen worden gebruikt, mits de afstand van 1,5 m in acht wordt genomen.  De predikant en de dienstdoende ouderling kunnen plaats nemen achter de daartoe geplaatste tafel in de hal om de kerkgangers bij het verlaten van de kerk te kunnen begroeten.

Bezoekers van bijeenkomsten in één van de zalen van het kerkgebouw moeten gebruik maken van de zij-ingang. Vervolgens moeten zij hun handen ontsmetten en daarna hun naam, telefoonnummer, tijdstip van binnenkomst en de bijeenkomst waarvoor zij zijn uitgenodigd noteren in het daartoe gereedliggende register.  Aan het einde van de bijeenkomst dient men het gebouw via de hoofdingang te verlaten. Deze gang van zaken moet door de voorzitter in de uitnodiging voor de betreffende bijeenkomst worden vermeld.

De registers worden  na 4 weken vernietigd.

  • Hygiëne, reinigen, gebruik toiletten.

Tijdens de kerkdienst worden er geen handen geschud. Er mag nog niet worden gezongen.  Een uitzondering kan worden gemaakt voor optredens van een zanggroep bestaande uit maximaal 6 personen, mits zij zich  op voldoende afstand van de kerkgangers bevinden.

De collectes worden gehouden bij de uitgangen. Daartoe zijn bij elke uitgang  mandjes aanwezig.

Alle langs de looproute aanwezige leuningen, deurkrukken e.d. moeten na afloop van de kerkdienst met ontsmettingsmiddel worden schoongemaakt. Datzelfde geldt voor de  gebruikte stoelen. Het betreft dan de leuningen, de zittingen en de rugleuningen. Deze schoonmaak gebeurt de elke woensdag of donderdag vóórafgaand aan de kerkdienst.  

De lezingen in de dienst worden verzorgd door de lector. Daartoe wordt een aparte lezenaar opgesteld waarvan alleen de lector gebruik mag maken.

De toetsen van de vleugel en het orgel moeten vóór en na gebruik worden ontsmet met daartoe bij de vleugel en het orgel aanwezige hygiënische doekjes.

Aan de bezoekers wordt gevraagd zo min mogelijk gebruik te maken van de toiletten. In de toiletruimtes zijn hygiënedoekjes aanwezig die door bezoekers kunnen worden gebruikt voor het schoonmaken van deurklinken en toiletbrillen.

De toiletten, de urinoirs, de wastafels en het tegelwerk daarachter en- naast moeten worden schoongemaakt, eveneens op de woensdag of donderdag voorafgaand aan de kerkdienst.

De aanrechten, de koffiezetmachines, de te gebruiken bladen e.d. moeten voorafgaand aan de kerkdienst en bijeenkomsten zijn gereinigd.

Voor de schoonmaakwerkzaamheden zullen vrijwilligers worden gevraagd hiervoor zorg te  dragen.

  • De Kerkzaal
    • Inrichting en gebruik van de kerkzaal

De stoelen in de kerkzaal worden op de noodzakelijke afstanden van elkaar geplaatst. Daarbij worden de stoelen met zijn tweeën naast elkaar  geplaatst. Stoelen mogen alleen worden verzet op aanwijzing van de coördinator.  Er moet steeds een afstand van 1,5 m tussen de stoelenparen onderling aanwezig zijn.  Een coördinator is verantwoordelijk voor het toewijzen van de zitplaatsen.

Op de galerijen zijn eveneens paren van twee stoelen naast elkaar te gebruiken. Tussen de stoelenparen worden 3 stoelen leeg gelaten. Ook moet er steeds een rijstoele ongebruikt blijven. Stoelen binnen 1,5 meter van de  voorzijde van de galerij mogen niet worden gebruikt.

De coördinatoren zijn verantwoordelijk voor het toewijzen van de zitplaatsen.

  • Maximum aantal aanwezigen

In ver band met de te handhaven onderlinge afstand mogen er maximaal 80 personen exclusief de predikant, koster, organist en coördinatoren in de kerkzaal  aanwezig zijn. Op elke galerij is plaats voor 20 personen

  • Inrichting en gebruik zalen
    • Algemeen. 

Bezoekers van vergaderingen in de overige zalen moeten de aanwijzingen van de voorzitter van het overleg  opvolgen. De zalen zijn bereikbaar via de zij-ingang. Het verlaten van de zalen gebeurt op aanwijzing van de voorzitter. Het gebouw wordt verlaten door de hoofdingang.

In de zalen zijn  vergaderopstellingen geplaatst met daaromheen een maximum aantal stoelen.

De stoelleuningen , de tafelbladen en de deurkrukken c.a. moeten door de deelnemers op aanwijzing van de voorzitter van het overleg worden gereinigd met het daarvoor aanwezige ontsmettingsmateriaal.

De voorzitters (bijeenroepers) van bijeenkomsten ontvangen een instructie voor het gebruik van de zalen.

  • Zeihuuv

De Zeihuuv’ heeft een oppervlakte van 147 m2.  De hoogte bedraagt ca. 2,50m. De inhoud bedraagt ca. 365 m3. In verband daarmee en de beperkte ventilatiemogelijkheden is het maximum aantal deelnemers aan een overleg bepaald op 30.

  • Zaal 1

Zaal 1 heeft een oppervlakte van 51 m2, een hoogte van ca. 2,5 m en een inhoud van c a. 125 m3. Het maximum aantal deelnemers aan een overleg is bepaald op 15.

  •  
    • Zaal 2

Zaal 2 heeft een oppervlakte van 30 m2, een hoogte van ca. 2,5 m en een inhoud van c a. 75 m3. Het maximum aantal deelnemers aan een overleg is bepaald op 10.

De zaal wordt o.a. gebruikt als consisitoriekamer.

  • Zaal 3

Zaal 3 heeft een oppervlakte van 24 m2, een hoogte van ca. 2,5 meter en een inhoud van 60 m3. Het aantal deelnemers aan een overleg is bepaald op 6.

  • Diversen

Er is voldoende reinigingsmiddel, hygiënische doekjes, papieren handdoekjes etc. aanwezig. Daarnaast is met markeringsmateriaal de afstand van 1,5 m in het kerkgebouw  aangegeven  De beschikbare zitplaatsen zijn gemarkeerd .  De looproutes zijn met markeringen aangegeven.

De coördinatoren beschikken over instructies voor het ontvangen en begeleiden van de kerkgangers. De bezoekers van andere activiteiten kunnen via de zij-ingang op eigen gelegenheid het kerkgebouw betreden.

De voorzitters (Bijeenroepers) van vergaderingen of bijeenkomsten ontvangen instructies voor het ontvangen en begeleiden van de bezoekers.

  • Slot

Met de aanwijzingen uit dit gebruiksplan moet het mogelijk zijn weer een keur aan kerkelijke activiteiten in de Ichthuskerk

Nieuws

Gemeenteavond: 8 februari2023 om 19.30 uur
Beste gemeenteleden, hierbij nodig ik u jullie van harte uit voor de gemeenteavond op woensdag 8 februari 2023 om 19.30 uur in de Zeihuuvzaal. 1. Opening en Welkom 2. Vaststellen Agenda 3....
Kerkbalans 2023
Vorige week eindigde de actie Kerkbalans 2023. Veel vrijwilligers zijn de afgelopen weken in touw geweest om de uitnodiging om deel te nemen bij u in de bus te deponeren en/of hebben later in de week de antwoord enveloppe weer bij u opgehaald....
Ik geloof in de opstanding: liederen voor de 40-dagentijd
Vorig jaar, in de weken voor Pasen, is u gevraagd een Lied van Opstanding op te geven voor de zondagen voorafgaande aan Pasen, de Veertigdagen tijd. Dat vragen we nu weer aan u. Vorig jaar kwam er voor iedere zondag een lied! De opstanding van...
Gemeenteavond: 8 februari 2023 om 19.30 uur
Beste gemeenteleden, hierbij nodig ik u jullie van harte uit voor de gemeenteavond op woensdag 8 februari 2023 om 19.30 uur in de Zeihuuvzaal. 1. Opening en Welkom 2. Vaststellen Agenda 3....
Ik geloof in de opstanding Liederen voor de 40-dagentijd
Vorig jaar, in de weken voor Pasen, is u gevraagd een Lied van Opstanding op te geven voor de zondagen voorafgaande aan Pasen, de Veertigdagen tijd. Dat vragen we nu weer aan u. Vorig jaar kwam er voor iedere zondag een lied! De opstanding...
Hoe komen we de winter door?!
De afgelopen twee zondagen was het een heel stuk minder warm in de kerkzaal dan we gewend waren. Afgezien van een onbewuste actie tijdens het herstel van de gevels, waarbij de stroom van het ketelhuis ging, zijn we bewust gestart om het...
Kerkzijn in de huidige en toekomstige context volgens uitgaven van de Protestantse Kerk
Zoals u misschien weet en leest, wordt er in de PGE druk nagedacht over de kerk in de huidige en toekomende tijd. Dat gebeurt niet alleen op plaatselijk niveau, maar ook op landelijk niveau. Regelmatig publiceert de PKN visiestukken en andere...
Mutsen, sjaals, ondergoed en sokken
De afgelopen periode zijn in de crisisnoodnachtopvang in Stadskanaal veel vluchtelingen blij gemaakt met uw warme jas, schone sokken en nieuw ondergoed. Van de mensen die deze kledingstukken uitdelen krijgen we steeds weer te horen dat mensen zeer...
Herfst en het is koud, winterjassen gevraagd
Jassen voorvluchtelingen De vluchtelingen die wachten in Ter Apel op het begin van hun procedure zijn dringend warme jassen nodig. Als u nog goede tweedehands jassen heeft, zeker voor mannen, die u zelf niet meer nodig hebt dan willen we die...
Ontmoetingen door de week, komt u ook bij ons op de koffie?
We zijn blij dat we elkaar weer kunnen ontmoeten op de zondagmorgen in de kerk. Maar ook door de week, vanaf 20 april, a.s. woensdag na Pasen, bent u op de woensdagochtend vanaf 10:00 -11:00 uur weer van harte welkom, er is koffie en thee met...
Dringend gebruikte fietsen gevraagd
Voor het grote aantal nieuw ingekomen bewoners van het AZC in Emmen zijn we naarstig op zoek naar gebruikte fietsen. Het is een heel eind lopen van het asielzoekers centrum naar ziekenhuis, winkels of school en een fiets zou dus erg behulpzaam...
Postzegels en ansichtkaarten
In de bussen in de hal van de kerk kunt u uw kaarten en postzegels kwijt. Een groep vrijwilligers zoekt de postzegels en kaarten uit en verkoopt deze op beurzen of via Marktplaats aan verzamelaars. Dit levert al jaren een bedrag van...